fbpx Как изглежда градският гняв в Истанбул | твоят Бизнес - списание за предприемчивите българи

Как изглежда градският гняв в Истанбул

Видео изложба

Как изглежда градският гняв в Истанбул

 

Представянето на видео работата на Халил Алтъндере Wonderland (Страна на чудесата), 2013, се превърна в едно от най-впечатляващите събития на 13 Истанбулско биенале през септември миналата година. От 29 януари – 25 февруари тя ще може да се види в Института за съвременно изкуство в София.

Във видеото се говори за градския гняв, за надеждата и съпротивата, огласени от тийнейджъри от Сулукуле – истанбулски квартал, от шест века дом на роми и на тяхната култура, разрушен през 2006 г. по предполагаемо „осъвременяващ“ урбанистичен проект. Именно загубената общност е представена във видеото като причина за социално-протестните акции срещу градското преразпределяне – мишена на доскорошните демонстрации и съпротива в цяла Турция.

Алтъндере използва нов кинематографичен език на ръба между видео клипа и видео изкуството, за да покаже как една радикално модерна субкултура на хип-хопа е способна да освети недотам видимата циганска субкултура. Недвусмисленият визуален език и динамичното, „наелектризирано“ изпълнение на групата Tahribad-i İsayan са се сглобили в мощен тласък за въображението и въвличането на зрителя.

Художникът изостря поглед към машинациите с идентичност, към съпротивителните стратегии спрямо властови структури, преобръща местата на злободневни и исторически теми, засягащи политиките на настоящето. Той често отхвърля политически коректната гледна точка, изтъквайки вродената връзка между изкуство и политика.

Халил Алтъндере е роден през 1971 г. вТурция. Името му е тясно свързано с утвърждаването през втората половина на 1990-те на съвременната художествената сцена на Истанбул. Той се превръща в активен и влиятелен неин участник още от преместването си в града през 1996 г. Работата му се свързва тясно с живота на великия град, разрастването, енергията и борбите му. Като художник, куратор, издател и активист Алтъндере се концентрира върху решителната, често иронична и дори подигравателна критика на политическите, културни или исторически ограничители, срещу потискането в официалната система и представителния й език на култури и субкултури.
- - - - -
Работата е предоставена от автора и галерията Pilot, Истанбул.