Картини на Густав Климт остават в София благотворително

 

Три великолепни репродукции на известния виенски сецесионист Густав Климт, част от изложбата, открита на 20 ноември 2012 в галерия “Средец” на Министерство на културата в София, ще останат в българската столица завинаги. Община Виена, която отбеляза 150-годишнината от рождението на художника с тази специална експозия в 13 европейски града и 4 дестинации в Далечния Изток, реши да дари три от репродукциите, които да бъдат разиграни на благотворителен търг в полза на нуждаещи се български деца. В България остават копията на най-репродуцираната в цял свят художествена творба “Целувката”, както и платната от Виенския музей: “Емили Фльоге” и “Атина Палада”.

Шестнадесетте висококачествени репродукции на най-известните картини на Климт ще радват ценителите на сецесиона до 8 декември. Въпреки че не са оригинали, посетителите няма да останат разочаровани. Организаторите са събрали на едно място картини, които никога досега не са били показвани заедно: великолепните два портрета "Аделе Блох-Бауер I" (1907), чийто оригинал се намира в Ню Йорк, и "Аделе Блох-Бауер II" (1912) от частна колекция, вълнуващия пейзаж "Атерзее" (1901), собственост на виенския музей Леополд и емблематичното платно "Целувката" (1907-1908) от колекцията на Белведере, както и репродукциите на "Приятелки II" и “Хигия”, чиито оригинали са изгорели при пожар в двореца "Имендорф" през 1945 г.

Репродукциите са направени от фирмата TWIN в сътрудничество с големите музеи, които притежават произведения на Климт, както и с частни колекционери. Невероятното внушение на картините се дължи на достъпа до оригиналите. “Копията върху ленено платно са създадени чрез заснемане с с най-модерни високочувствителни дигитални камери на свалените от рамка оригинални картини. Получените по този начин пробни отпечатъци бяха сравнявани съвместно с музейните куратори с оригиналите дотогава, докато се получи перфектното копие”, пояснява Манфред Тумбергер от TWIN.
За репродукциите на изгорелите картини са използвани гравюри от 20-те и 30-те години. Въпреки малките им размери те са от изключително значение за реставраторите.
Шестнадесетте картини никога не биха могли да се съберат заедно в оригинал, не само защото някои от тях не могат да напуснат музейните зали поради опасността да се увредят, други – защото са в частни колекции и обществеността няма достъп до тях, а трети – защото вече не съществуват. Така че всеки, който иска да види представителна извадка от творчеството на един отосновоположниците на модернизма, трябва да посети галерия “Средец”.

снимка/copyrights COMPRESS