По света, да се докоснеш до операта е велико свещенодействие и това е събитие за всеки човек, който прекрачва прага на залата. Човек остава проблемите навън и се пренася в един друг свят. Светско събитие, след което емоционално трябва да споделиш впечатленията си с други хора. Висша чест е, компании и фирми да запазват ложи и да канят свои партньори на опера. В цял свят изкуството се подпомага от бизнеса. В България този процес започва макар и с бавни стъпки. Разбира се, трябва да има и качествен продукт, зад който си заслужава една компания да застане. Оперният фестивал “Опероса” е единствено по рода си в България събитие, посветено на изкуството на операта. Целта на фестивала е да представи пред взискателната българска и международна публика младите певчески таланти на страната ни - бъдещите звезди на световните музикални сцени “като им предоставя възможност да работят с висококвалифициран и опитен международен екип (диригент, режисьор, сценограф, дизайнери на костюми, осветление и т.н.) в модерни и атрактивни постановки на оперни спектакли на най-високо европейско ниво.
Началото на този амбициозен проект е поставено през 2006 г., когато оперната певица Катерине Хаатая основава фондация “Опероса”
Първият сезон на оперния фестивал “Опероса” е сред най-бляскавите събития в светския живот у нас през лятото на 2007 г. На публиката е предоставена елегантната атмосфера на Евксиноград, модерни спектакли на открито и прекрасни гласове на младите български и чуждестранни певци в Моцартовата опера “Дон Жуан”. След спектакъла гостите са поканени на изисканата вечеря в стил “пикник” в красивата градина на замъка с великолепна гледка към Черно море. Така е поставенo началото на този фестивал без аналог у нас и се създадоха изключително приятни спомени за многобройните гости - български и чуждестранни почитатели на изкуството на операта. В средата на юни 2008 г. софийската публика и гостите на столицата ни се насладиха на гала концерта на “Опероса” в Народния театър “Иван Вазов”. На концерта бяха представени музикалните проекти на фестивала за следващите 3 години, а певците, в чието изпълнение прозвучаха арии от оперите “Дон Жуан” и “Милосърдието на Тит” от Моцарт и “Ромео и Жулиета” на Шарл Гуно, са избраните след внимателни многобройни прослушвания звезди на сезон 2009 г. на фестивала в Евксиноград. Музиката на Рихард Щраус, Чайковски и Римски-Корсаков звуча в изпълнение на Софийската филхармония под диригентската палка на маестро Ералдо Салмиери.
Макар и уникален за страната ни, “Опероса” следва създадените традиции на големите европейски оперни фестивали във Франция и Великобритания
Съчетанието от блестящ спектакъл и изискана вечеря е сред най-успешните форми за популяризирането на изкуството на операта през 20 и 21 век. А всяко събитие от такъв ранг изисква много средства - операта е най-скъпото изкуство. Големите оперни фестивали предлагат изключително интересни форми за участие на бизнеса, основани на дългогодишно партньорство. Тук не става въпрос за еднократно спонсорство на един оперен спектакъл или концерт, изложба или пленер, а за това, което, за съжаление, все още липсва в България - сътрудничество с переспективи за 3, 5 и повече години напред. У нас има много хора, за които планирането на събития в изкуството за такъв дълъг период звучи невъзможно. Но това е единственият път за създаването и развитието на големи и престижни прояви, които да се превърнат в традиция. Средствата, вложени от бизнеса в такава дейност, не са с онази бърза възвръщаемост, която толкова често се търси от спонсорите на изкуството у нас. Тук не става въпрос за това колко банера или листовки ще могат да се раздадат по време на спектаклите, как финансиращите събитието ще рекламират своите стоки и услуги. Подобни буквални методи за реклама са неприложими, защото те просто за секунди могат да срутят внимателно изградения облик и стил на събитието. Грижа на организаторите е да осигурят подходящо медийно покритие и реклама по дискретни, но ефективни комуникационни канали.
Разбира се, важна е и ползата за самия бизнес - какво получава той. Един прекрасен пример в това отношение е най-престижният фестивал на Великобритания Glyndebourne Започнало своя път през 1934 г., ежегодното събитие от самото начало е свързано със семейство Кристи и аукционната къща Кристи’с - основен партньор на огромния и престижен днес оперен фестивал. Историята на Glyndebourne е изключително интересна и поучителна - как една мечта се превръща в стилно събитие и световно призната запазена марка. За фирмите, свързани с фестивали като Glyndebourne или оперния фестивал в Залцбург, това партньорство е въпрос на престиж, на имидж, на традиция. Всички гледаме с удоволствие приказната красота на цветната украса на новогодишните концерти във Виена, нали?
Създателката на “Опероса”, оперната прима Катерине Хаатая и диригента Маестро Ералдо Салмиери
Фирмите имат шанс да поканят свои клиенти, партньори, конкуренти, дори и само за да им покажат, че умеят и знаят как да подкрепят изкуството Изключително важна е и неформалната, неут-рална и изискана обстановка, в която бизнесмени от най-висок ранг, чийто пътища може би никога не биха се пресекли, имат възможност да се запознаят и поговорят. Осъществяват се контакти, които са чудесна инвестиция за бъдещи проекти. Аудиторията на оперните фестивали от типа на - ”Опероса” е сред представителите на средния и едрия бизнес. Това са хората, които могат да си позволят да посетят такива събития, това са и хората, които в бъдеще биха подкрепили подобни форми на популяризиране на изкуството на операта. Същевременно това е великолепен шанс за операта да покаже своето съвременно модерно лице, да заеме своето място в 21 век. Вторият сезон на единствения по рода си у нас оперен фестивал “Опероса” ви очаква в прекрасния парк на замъка “Евксиноград” в началото на юни 2009 г. романтичната опера “Ромео и Жулиета” от френския композитор Шарл Гуно. Публиката ще се наслади на спектакъл, който блести с музика и талантливи певци, на събитие, което създава неповторима атмосфера и усещане за друго време и друго място. Ценителите на операта, които са избрали да съчетаят неопознатата красота на Евксиноград с общуването с интересни хора, ще усетят, че са част от една приказна реалност - омагьосващ остров на изкуството сред технологичния 21 век. Страната ни има великолепни традиции в оперното изкуство, но за какво са традициите, ако не ги предизвикваме и поднасяме в нова светлина? Още информация от оперния фестивал “Опероса” на www.operosa.org