„Зъл двойник” - мрачната страна на човешкото съществуване

В рамките на своята платформа за съвременно изкуство „Място за срещи”, галерия „Васка Емануилова” представя най-новия проект на младия автор Борис Праматаров. Изложбата се открива на 07.03 и е курирана от Десислава Панчева (Dssy Mssy), която през април 2011 г. създаде „Хип хип ателие” в София.

Борис Праматаров завършва наскоро Националната художествена академия, но зад гърба си вече има натрупан опит от специализации в областта на илюстрацията, участия в конкурси и изложби. Тази година той бе сред първите десет автори, номинирани в конкурса „Млади таланти” на 40-ти международен фестивал за изкуството на комикса в Ангулем, Франция. През изминалата година неговата самостоятелна изложба „Tormentor” бе показана в „Хип хип ателие”, София. Продължавайки съвместната си работа с куратора Десислава Панчева, настоящият проект е новата му мащабна инициатива, която се реализира едновременно в пространството на галерията и под формата на графична книга.

„Зъл двойник” е изложба за мрачната страна на човешкото съществуване. Фантастичните и шизофренни образи, създадени от Борис Праматаров, следват модела на хоръра. Те се обръщат към емоциите на зрителите и гъделичкат чувствата им на страх и отвръщение. Двойникът е не просто фантастична фигура, той е възможният друг – този до нас, отвъд пътя, в друга държава, на различен континент или планета, който не винаги познаваме и затова си го представяме зъл и демоничен. Същевременно обаче двойникът е и другият в нас, нашата „различна”, скрита страна. Връщайки ни сякаш към „фолклора” и фантастичните приказки, работите на Борис Праматаров правят зрителите по-внимателни спрямо себе си и собственото им (под)съзнание. В рамките на събитието е показана и първата работа на автора в областта на анимацията.

От основаването на „Хип хип ателие” през 2011 г. до момента Десислава Панчева (Dssy Mssy) успява да създаде жива среда за развитие на художници, работещи в областта на илюстрацията, комикса, фотографията, стрийт арта и др. Интересът й към графичната книга и т. нар. „зинове”, както и към практиката на създаване на „artist book” – книги на принципа на самиздата, които сами по себе си представляват художествен продукт, помага за формирането на ново поле за реализация на тези автори в страната.