В самия край на това горещо политическо лято Музеят на хумора и сатирата представя инсталацията на Андрей Врабчев „Мемориал - Класически проект в съвременното изкуство”. Вдъхновена от бурния политически живот в древен Рим, тя се оказва особено актуална и днес.
Инсталацията „Мемориал - Класически проект в съвременното изкуство” се състои от безглава фигура в римска тога и комплект от шест скулптурни портрета на съвременни политици - Тереза Мей, Бойко Борисов, Владимир Путин, Доналд Тръмп, Еманюел Макрон, Ангела Меркел. Всеки един от тях може да бъде поставен на фигурата. Противоречието между вечното и временното е подчертано допълнително от евтините материали и отливките, а не скулптираните в камък портрети.
Скулптурната инсталация е вдъхновена от практиката в древен Рим да се поставят безглави статуи на владетеля, които позволяват бърза и лесна подмяна на портрета на императора при неговата смяна. По това време статуите са били използвани не само за възхвала, но и за информиране на поданиците за това, кой е на власт, която често траела кратко.
Инсталацията поставя в центъра на вниманието властта като символ, властта, която е по-дълговечна и по-важна от личността, която я представлява.
Вероятно с течение на времето, когато политиците, изобразени в тази творба, изгубят властта си и бъдат забравени от обществото, инсталацията ще стане много по-интересна и ще може да се чете в един по-широк контекст, отколкото в момента, защото ще избяга от злободневното. Нещо, което започна да става още по време на реализацията на проекта с падането от власт на някои от избраните лица.
Представена в музей, инсталацията напуска настоящето - сякаш времето а напреднатало и портретите на тези добре познати в момента личности са се превърнали в археологически артефакт.
Много са хората от Античността до наши дни, които са разсъждавали на темата власт, но в контекста на инсталацията на Андрей Врабчев, сякаш в синхрон, са думите на полския поет, афорист и сатирик Станѝслав Йѐжи Лец (1909 – 1966): „Властта по-често преминава от едни ръце в други, отколкото от една глава в друга“.
През 2020 година инсталацията беше представена в столичната галерия Port A в Европейската нощ на музеите.