Мобилно устройство влиза в ролята на гид в музеите

Посетителите на музеите в цяла Европа скоро ще имат възможност с помощта на иновативно мобилно приложение да проектират свое лично културно преживяване още преди да са излезли от дома си или да са се качили на самолет. Чрез добавена реалност и геолокализирани технологии изобретението превръща обикновената разходка в музея в персонализирано интерактивно преживяване.

Консорциум от академични, индустриални и културни европейски организации използват европейски инвестиции за разработване на мобилна технология, която ще даде възможност на посетителите да повишат своя културен опит. Технологията позволява на всеки да преживее персонализиран, интерактивен маршрут, създаден специално за него от сайта на музея. CHESS приложението, което ще може да се сваля на смартфони и таблети в цяла Европа, иска да съживи миналото, като го постави в ръцете на потребителя и по този начин направи културата и историята завладяващи и достъпни за всички.

Проектът CHESS (Cultural-Heritage Experiences through Socio-personal interactions and Storytelling), подкрепен финансово от Европейската Комисия с повече от 2.8 милиона евро, се стреми да превърне посещението в музей в привлекателно преживяване за всеки.

Проектът постига това с помощта на няколко иновативни инструмента, фокусирани върху посетителя и чрез сайтовете за културно наследство, които публикуват преживяване, създадено специално за клиента. Чрез попълване на онлайн „CHESS въпросник за посетители”, хората могат да заявят предварително своите интереси. Този инструмент позволява на музеите да генерират въпросник, който предлага един или няколко избора и след това да свържат получените отговори с даден образ или характер, който отговаря на профила на посетителя. Кураторите на музеи и останалите нетехнически специалисти използват „CHESS инструмент за авторство” и много лесно създават оригинална разходка с динамични сюжетни линии и модерно мултимедийно съдържание. Разходката на посетителя се управлява от „Машина за истории”. Разказваната история следва предварително избрания от посетителя път, но също така се персонализира и адаптира в движение според индивидуалните избори на посетителя като актуализира профила в хода на историята.

За разлика от традиционните музейни екскурзоводи, CHESS разказва на всеки посетител специално създадено за него история, фокусирана върху експонатите, които са най-тясно свързани с неговите интереси и настроението, с възможно най-малко или много детайли - според предпочитанието му. Историите могат да бъдат допълнени с мултимедийни и 3D игри, както и с игри с "добавена реалност", като в някои случаи експонатите говорят и канят посетителите да си взаимодействат с тях.