Съвременното изкуство на ЕРВИН ВУРМ

Галерия ИСИ-София (бул. Васил Левски 134) започва зимния си сезон на 18 октомври 2011 с „Микро-ретроспектива” на Ервин Вурм (р. 1954, Австрия) – „художникът, който погълна света”.
Сред най-известните произведения на Ервин Вурм през последните години са „Дебели леки коли” (първата датира от 2002) и „Тясна къща” (2010, представена тази година на Венецианското биенале). Прочута е и серията му „Едноминутни скулптури”, започната от края на 1980-те, както и серията „Отчаяни философи” от 2009.

Да балансираш върху главата си жълта пластмасова кофа, сложена накриво; да се опиташ да останеш прав, докато си стъпил леко разкрачен върху две топки; да седиш „преобърнат”, като се опираш на пода с глава и ръце, а краката ти, заедно с тези на стола, сочат към тавана; да се стремиш да изглеждаш прилично с широко отворена уста и кисела краставичка, поставена напречно между зъбите – това са само няколко от едноминутните скулптури на Ервин Вурм. Те просто не могат да траят по-дълго време. В момента на случването се заснемат и така се запазват за поколенията...

Тези бързи и забавни форми на изкуство несъмнено са предизвикателство към утвърдените представи за скулптура, а от друга страна, изследват човешките възможности и реакции. Или, както твърди художникът, произведенията му разглеждат „цялата същност на човешкото същество: физическа, духовна, психологическа и политическа”. За тази цел, казва той, „не е необходимо винаги да си убийствено сериозен. Сарказмът и хуморът могат да ти помогнат да видиш нещата по по-лек начин”.

„Микро-ретроспекривата” в галерия ИСИ е опит – съвсем в стила на самия Ервин Вурм, да се иронизира очевидното. Обикновено изложбите на Вурм заемат цели музейни сгради с по няколко етажа, тъй като работите му са с размери на реални коли и къщи, а идеята на ИСИ е изложбата достойно да представи това мащабно творчество в 50 кв. м. Фотографиите на „Едноминутни скулптури", видеофилмите „59 позиции" (1992) и „Къща ли съм?" (2005), пластиката за деликатните взаимоотношения между виенските музеи Леополд и МУМОК, абсурдистките пърформанси с участие на публиката, допълнени от оригинална рисунка на художника от колекцията на Недко Солаков дават точна представа за подредбата в живота и творчеството на един от най-прочутите в днешния художествен свят автори.